O mne

Volám sa Andrea a šitie ma sprevádza skoro celý život. Nie som žiaden profesionál, som len nadšený amatér :D
Blog som si založila ako svoj postrehovník a prehľadnú zbierku odkazov na kadečo, čo s patchworkom súvisí.
Alebo aj nie celkom.
Ak niekomu moja zbierka pomôže v začiatkoch šitia patchworku, alebo šitia všeobecne, budem rada.
Dopozašívania :D
Andri

piatok 14. marca 2014

Ako zošívať štvorce

Zošiť štvorcové bloky? No malina, nie? Nič jednoduchšie!
A predsa môžu byť obyčajné štvorce pre začiatočníka oriešok, ktorý sa prejaví pri quiltovaní, keď ihla vbehne do hrubej vrstvy založených okrajov dielika a šijací stroj kvílivo zaprosí o zľutovanie a jemnejšie zaobchádzanie.










Pôvodný návod zošívania nie je z mojej hlavy, videla som ho v ruských videách, ale spracovala a nafotila podľa seba.
Pripravíme si štvorcové (obdĺžnikové) diely, alebo bločky, ktoré chceme zošiť do výsledného topu. Na veľkosti nezáleží.
Prosím, venujte pozornosť doplneniu návodu v závere, od šikuľky Marty Dupkalovej :D
  • Obrázok 1:
    Pre moje účely poslúžili odstrižky z rezania flic flac, čiže sú to celkom malé štvorčeky. Očíslovala som ich, aby sa mi jednoduchšie popisovali jednotlivé kroky.

1.
  • Obrázok 2
Dielik 2, pretočíme na dielik 1. Bielou linkou je naznačené miesto, kade pôjde šev. Prenesieme si spojené dieliky k šijaciemu stroju.
2.
  • Obrázok 3

Ak  máte patchworkovú patku, použite ju a nastavte si aj steh. Prešite spojené dieliky, ale ku koncu nestrihať, nechajte dieliky v stroji, ponorte ihlu dole a zdvihnite patku.

3.


  • Obrázok 4

Preložte dielik 4 na dielik 3 (rovnako, ako 1 a 2) a založte pod patku šijacieho stroja, aby tesne, bez medzery nasledovali za práve došitými dielikmi. Prešite ich.
4.

  • Obrázok 5
Dielik 6 preložte na dielik 5, vložte pod patku tesne za odšitými dielikmi 3 a 4.
To isté urobte s dielikmi  7 a 8.
Vznikne vám štvoritý "hadík" . Nitky medzi dielmi nestrihať!!!
5.

  • Obrázok 6
Postup zopakujte aj s druhým radom dvojíc. Preložte na seba a zošívajte tesne za sebou, bez strihania. 

6.
  • Obrázok 7
Máme druhého "hadíka". Podľa veľkosti budúceho topu, týchto "polotovarov" môže byť samozrejme viac.
Rozložte ich, švíky zatiaľ nerozžehľujte, môžete ich akurát z lícnej strany prebehnúť nechtom, alebo plastovým rozžehľovačom.
Podľa obrázkov, diel napravo preklopte na ľavý, zrovnajte si látky a prichyťte špendlíkmi.


7.
  • Obrázok 8
Opäť prešite tesne za sebou, bez strihania. Vznikne nám akýsi polotovar, ktorý vďaka neprestrihnutým nitkám pekne drží pokope.

8.
  • Obrázok 9
Preložte si prvý riadok na druhý a ideme k šijaciemu stroju.
9.
  • Obrázok 10
Švy budete otáčať na striedačku. Na hornom obrázku si všimnite smerovanie švíkov horného a dolného dielu ( mám tam prst). Dávajte pozor, aby švy spodku a vrchu išli VŽDY do opačných strán. Neprestrihnutá nitka zabráni posunutiu štvorcov do strán, ale môžete si dieliky pre istotu prišpendliť.

 Dávajte pozor, aby sa prekladanie švíkov pravidelne striedalo. Jeden v smere šitia, nasledujúci proti smeru.
10.

  • Obrázok 11
Zošite postupne všetky riadky a dávajte pozor na smerovanie švíkov.



 Na tomto obrázku vidieť zošitý celý blok. Všimnite si pravidelné striedanie švíkov.
11.
  • Obrázok 12
Teraz si podrobnejšie pozrite horné štyri dieliky a vznikajúcu "Vrtuľku"


 Úplnému otvoreniu bránia spojovacie nitky. Prišiel čas na ich opatrné prestrihnutie.


Opatrne sa pokúste "vrtuľku" roztvoriť. Ešte nežehlite, stačí prebehnúť nechtom.

12.
Malo by vám vzniknúť niečo takéto.

  • Obrázok 13
Postupne prestrihávajte ostatné nitky vo vrcholoch vrtuliek a ručne povystierajte švíky. Smer sa už bude ukazovať sám.

 Tu je blok rozžehlený žehličkou. Neťahajte, skôr iba opatrne prikladajte..
13.


  • Obrázok 14
Konečne vám ukážem lícnu stranu:

 A tu je detail, kde krásne vidno plochý spoj, bez hrčí, ktorý sa bude krásne prequiltovávať a ani pod rukou nebude cítiť hrubé miesta.
14.

  • ZÁVER
Ako som spomínala, tento nápad nie je môj. Vymyslela som si iba názov spoja - Vrtuľka
Rusky ho volajú "ružička" , američanky  "magic square" a iste bude mať názvov viac.

Pri zošívaní dielikov rôznych farieb sa VŽDY zažehľuje do strany tmavšej látky, aby švíky nepresvitali.

Pri používaní vrtuľkovej techniky je to už na vás. Niekedy, ak sa zošívajú dve bledé látky, tak či tak musíte zažehliť do jednej strany a tá bude presvitať.
V mojom prípade som použila látky, kde presvitanie nehrozí.
Je to na vás, nie vždy je všetko ideálne a rovnako sa nie vždy dajú vrtuľky vytvoriť.
Ale je dobré, túto techniku si osvojiť.

Doplnenie od Marty Dupkalovej:
Pekný návod! Ja to síce ovládam, ale isto to mnohé baby ocenia ! Hlavne to rozžehľovanie zámkov!
Ešte by som pridala, že zošité pásiky prežehlím - už tu zažehlím švíky každy opačným smerom, takže pri zošívaní nehrozí omyl - a aj ten zámok lepšie sadne. Ono na takom malom príklade nepodstatné, ale ked som zosivala deku z viac ako 100 stvorcekov, tak uz boli problemy :) Mala som v hlave už kolotoč :) ( nenechávam pásy spojené, lepšie sa s tým menším materiálom manipuluje)
Tiež mám blbý pocit, keď mám prestrihovať pri rozžehľovaní zámku nite. Potom by za kolmým švíkom ostala niť menej ako šírka švíku, nebodaj 0,2 cm - no nech sa to napne... Na 95% sa mi ten zámok vie krásne rozložiť sám (keďže nite nie sú zapošité), a zvyšných 5 % radšej nejak nadpáram, znásilním :)
To sú len postrehy z mojich skúseností. Inak viem, že každá baba si vždy nájde vlastný postup, ako sa jej najlepšie šije a ten už potom používa a to je OK. Veď načo meniť niečo, čo je pre najlepšie :)

Dopozašívania :D

14 komentárov:

  1. Śliczny malinowy blok! I pokazana lekcja bardzo przydatna! :-)

    Krásné malinové blok! I ilustrované lekce velmi užitečné! :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Pekný návod! Ja to síce ovládam, ale isto to mnohé baby ocenia ! Hlavne to rozžehľovanie zámkov!
    Ešte by som pridala, že zošité pásiky prežehlím - už tu zažehlím švíky každy opačným smerom, takže pri zošívaní nehrozí omyl - a aj ten zámok lepšie sadne. Ono na takom malom príklade nepodstatné, ale ked som zosivala deku z viac ako 100 stvorcekov, tak uz boli problemy :) Mala som v hlave už kolotoč :) ( nenechávam pásy spojené, lepšie sa s tým menším materiálom manipuluje)
    Tiež mám blbý pocit, keď mám prestrihovať pri rozžehľovaní zámku nite. Potom by za kolmým švíkom ostala niť menej ako šírka švíku, nebodaj 0,2 cm - no nech sa to napne... Na 95% sa mi ten zámok vie krásne rozložiť sám (keďže nite nie sú zapošité), a zvyšných 5 % radšej nejak nadpáram, znásilním :)
    To sú len postrehy z mojich skúseností. Inak viem, že každá baba si vždy nájde vlastný postup, ako sa jej najlepšie šije a ten už potom používa a to je OK. Veď načo meniť niečo, čo je pre najlepšie :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, že si sa podelila o skúsenosť z praxe! Máš úplnú pravdu v tom, že si časom každá nájde cestu, ktorá jej bude vyhovovať. Začiatočníčke pomôže, ak môže niečo okukať, kým si tú svoju cestu nevyberie.
      Preto ak dovolíš, budem Ťa v článku citovať. :D

      Odstrániť
  3. Skvělý návod, patchwork mě láká a tak ho možná využiji. Jen se obávám, že mi z těch čtverečků vyjdou stejně trojúhelníky, na tohle jsem trochu střevo :D.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jani, len sa ho neboj! Ty si šikuľka so zmyslom pre detail, patchwork Ti určite pôjde ♥

      Odstrániť
  4. Ahoj Andri (dúfam, že môžem tykať :) ). som na tvojom blogu prvýkrát a chcem ti zaň poďakovať, lebo ma veľmi pobavil. :) máš úžasný zmysel pre humor a ja to zbožňujem. samozrejme oceňujem aj veľa praktických rád, návodov a odkazov pre patchworkárky, ktoré ma tiež zaujali. Patchwork ma "zajal" do svojich osídel pred necelým rokom a keď som si čítala tvoje začiatky, tak to bolo presne to isté (tiež som si hladkala svoje prvé a zatiaľ jediné pravítko ako najväčší poklad na svete). Tiež sa inšpirujem videami z youtube a článkami z googla, ale sa mi u teba páči, že to máš takto pekne združené do jedného blogového balíka, takže si ťa niekde uložím a ak sa nebudeš hnevať, tak budem potrebné informácie hľadať u teba :) zatiaľ ti prajem nech sa ti práca darí a hlavne, nech ťa nikdy neopúšťa ten humor. Dozapošitia :) Ľubica

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Ľubica a pokojne ostaňme pri tykaní - budem sa tešiť :D
      Zrejme sme boli "zajaté" v rovnakú dobu a práve prekážky, ktoré sa mi stavali do cesty v podobe zúfalého nedostatku informácií, ma časom dokopali k tomuto blogu.
      Ako píšem v popise "O mne" je to moja zbierka postrehov a odkazov a ak pomôže čo i len jednej nádejnej patchworkárke v začiatkoch, potom moje blogovanie má zmysel.
      Budem iba rada, ak sa sem budeš vracať a nachádzať informácie, ktoré Ti pomôžu :D
      Dopozašívania :D

      Odstrániť
    2. určite sa budem vracať, teším sa :)

      Odstrániť
  5. Andri krásně si návod připravila! Já tedy švy rozžehluju. Nějak mi vadí, že na jedný straně čtverečku pak mám tři vrstvy a a na druhý jednu:-))) Prostě to musím mít souměrný :-D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ajko, je to presne tak, ako vyššie píše Marta - každá si časom nájdeme svoju vlastnú cestičku :D A to je dobre, inak by bola nuda :D
      Ďakujem Ti :)

      Odstrániť
  6. Perfektný návod, škoda, že som to nevidela skôr, keď som sa pustila do svojej prvej ozrutnej deky :-) Ale našťastie, bola prvá a teraz už určite využijem tieto vychytávky :-) ĎAKUJEM.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Vdaka,vdaka za krásny blog, ku ktoremu sa budem vracat pri mojom šiti. Začínala som s patchworkom ked boli deti male a chcela som usit nieco na valendy. Vtedy som este strihala štvorčeky nožnicami. O podložke a rezacom kolečku som ani nesnívala. Deky sa celkom podarili a poslúžili. Teraz, keď pozerám na tie krásne vzory tak ma opäť láka niečo ušiť no už s iným postupom a pomôckami ��. Ešte raz ďakujem za Vaše rady a prajem veĺa tvorivých sil.
    Paaapa.
    Alžbeta zo Žiliny

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne, Alžbetka 😉
      Momentálne už toľko na blog neprispievam, ale verím, že moje pozbierané poznatky poslúžia ešte dlho.
      Žilina je moje krásne rodné mesto 😉
      Prajem veľa chuti do skúšania nových pw blokov a veľa dobrej inšpirácie.

      Odstrániť

Ďakujem za návštevu a želám krásne tvorenie :)